Szeretettel köszöntelek a Karma - asztrológia közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Karma - asztrológia vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Karma - asztrológia közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Karma - asztrológia vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Karma - asztrológia közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Karma - asztrológia vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Karma - asztrológia közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Karma - asztrológia vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A latin eredetű szó - adventus - megérkezést, eljövetelt jelent. A Jézus születésére való várakozás a felkészülés, a reménykedés időszaka. Az András napjához legközelebb eső vasárnap és a december 25-e közötti négy hetes "szent idő" a karácsonyra való lelki felkészülés ideje.
Advent
Valamikor
éjféli harangszó hirdette az advent, valamint az egyházi év kezdetét.
Eredete az 5-6. századra nyúlik vissza, ebben az időben az emberek
szigorú böjtöt gyakoroltak. Napfelkelte előtt hajnali miséket tartottak,
amelyeket "angyali misének", "aranyos misének" is neveztek. 1611-ben a
nagyszombati zsinat advent első vasárnapjától vízkeresztig megtiltotta
az esküvőket, zajos mulatságokat. Az adventi koszorú hagyománya ősi
időket idéz, kapcsolatban van a téli napforduló szokásaival.
Első
nyomait a néprajzkutatók északon, a Keleti-tenger partvidékén és
szigetvilágában találták meg. Fűzfavesszőből koszorút fontak és
örökzöldet csavartak köré. Ez a szokás később Európa más vidékein is
meghonosodott. A valódi adventi koszorú készítése a 19. században jött
divatba. Egy hamburgi lelkész otthonába hatalmas fenyőkoszorút erősített
a mennyezetre, melyen 24 gyertya volt, minden adventi napra egy-egy.
Később az egyszerűség kedvéért csak négy gyertyát helyeztek el a
koszorún. Minden adventi vasárnapon eggyel több gyertyát gyújtottak meg.
A gyertyákat vörös és aranyszalagokkal, az élet és fény jelképével
díszítették.
Karácsonyfa
Az
első gyertyafényes karácsonyfa története állítólag Luther Márton
nevéhez fűződik. Amikor karácsony este kint járt az erdőben és
gyönyörködött a hódíszekkel teleaggatott fenyőfákban, miután az élményt
képtelen volt szavakba önteni, egyszerűen bevitte a szobába az egyik
fenyőfát, gyertyákkal világította ki, és így ünnepelték, talán először
fenyőfával, Krisztus születését.
Karácsony estéje
elképzelhetetlen volna karácsonyfa nélkül. Szép és látványos ünnepi
szokás ez, jóllehet a karácsonyfa-állítás nem nyúlik vissza régi időkre.
A különböző ünnepek során a fák, örökzöld növények minden népnél nagy
szerepet játszottak. A magyar népi hagyományokban a karácsonyi életfa
vagy termőág tekinthető a karácsonyfa elődjének. Bibliai eredetű
magyarázat szerint ez a fa Jézus családfáját is jelentette. Kapcsolatba
hozzák még a bibliai tudás fájával is, hiszen karácsony napja az első
emberpár: Ádám és Éva napjára esik.
A karácsonyfa-állítás szokása
a 17. században terjedt el. A németek abban a hitben éltek, hogy a téli
napforduló idején a gonosz szellemek, a halottak szellemei
kiszabadulnak és szabadon csatangolnak a világban. A kísértetektől az
emberek csak úgy menekülhetnek meg, ha az élet örökzöldje, a fa alá
húzódnak. Az első, történelmileg is megalapozott adat 1605-ből
származik. Egy strasbourg-i polgár jegyzetei arról árulkodnak, hogy
városában akkoriban terjedt el a fenyőfa-állítás. A fákat gyümölcsökkel,
papírkivágásokkal, aranyláncokkal és édességekkel díszítették.
Magyarországon
csak a múlt század második felében kezdett elterjedni ez a szokás a
bécsi udvar ösztönzésére. Először csak a nemesi családoknál - Brunswick
Teréz, martonvásári grófnő állított karácsonyfát 1824-ben -, később a
módosabb polgároknál is elterjedt. A parasztok körében csak ebben a
században, sokaknál csak 1945 után honosodott meg a fenyőfa-állítás.
Angliában ma sem szokás fenyőfát állítani, helyette fagyöngyből készült
koszorút függesztenek a mennyezetre. A karácsonyfadísz korábban alma,
dió, házilag készített sütemények, mézeskalács volt. Az 1880-as években
jelent meg az üvegdísz.
Angyalok
Az
angyal valójában lélek: Isten az embert és az angyalt a maga képmására
teremtette. Az angyal nemcsak hírvivő és mediator Isten és ember között,
hanem önmagában tekintve tisztán zenei lény, hiszen szinte természete a
muzsika. Létállapota a zene. A XV-XVI. században valóságos divattá vált
az angyalok ábrázolása. Kis puttók, nőies alakok, transzcendentális
erőt sugárzó lényszerű figurák mind megtalálhatók ezeken az
ábrázolásokon.
Ahogy az Írás mondja: " külsőleg Istennek
tükörképei". Az angyalok a Bibliában az Úr küldötteiként keresik fel az
embereket, vagy dicsőítve állják körül az Úr trónját. Az angyalok kilenc
hierarchiája a késő antik teológiában az embertől az Istenhez való
felemelkedés fokozatait szimbolizálja. A keresztény művészet az
angyalokat kezdettől fogva ember (férfi) alakban jeleníti meg, antik
római viseletben.
Eleinte szárnyak nélkül, a 4. századtól
jelennek meg a szárnyas angyalok, majd a késő reneszánsztól a szárny
ismét eltűnik a vállukról. Az angyalok fejedelmei a hét arkangyal, a
három legnépszerűbb: Mihály, Gábor, Rafael. Mikhhaél az ítélkező, a
gonosz legyőzője, a mennyei seregek vezére, a középkor harcias szentje.
Gábriel a hírhozó. Attribútuma a liliom vagy a jogar. Ráfáel a gyógyító.
Napkeleti bölcsek, avagy a három király
A
háromkirályok legrégebbi ábrázolása a Santa Priscilla katakomba Capella
Greco-jában található, a II. században készítették. A téma feldolgozása
általában a következő jelenetekre szorítkozik:
- Megálmodják a gyermek születését
- Vonulásuk Keletről Betlehem felé
- Heródeshez érnek és keresik a zsidók királyát
-Hódolat a gyermek Jézus előtt
-Visszautazás és álom
A
téma álommal kezdődik, álommal végződik. A 9. századtól Gáspárnak,
Menyhértnek és Boldizsárnak nevezték, s a három életkor, ill. a három,
akkor ismert földrész - Európa, Ázsia, Afrika - szimbólumává lettek. Az
Athosz hegyi festő leírása szerint az egyik aggastyán, a másik férfi
bajusszal, a harmadik ifjú. (Boldizsárt sokszor mórnak vagy szerecsennek
ábrázolták.) A napkeleti bölcseket, akiket a messiás csillaga vezetett a
gyermek Jézushoz, Máté evangéliuma említi.
Ajándékaiknak
jelképes értelme van: az aranyat mint földi királynak, a tömjént mint
istennek és a halott bebalzsamozására szolgáló mirhát mint a keresztfán
szenvedő embernek adták át Jézusnak. Ezekből az ajándékokból és a
csillag követéséből hamar kialakult az a vélemény, hogy a látogatók
mágusok voltak. Máté evangélista sem nevezi őket királyoknak. A róluk
való határozott vélemény az irodalomban csak 1200 körül rögződik. A
Bölcsek keletről érkeznek, ahonnan a világosság jön. Az ész, a tudás
hódol Isten Fia előtt. Nyilvánvaló a szimbolikus magyarázat értelmezése.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!